top of page
Foto van schrijverMichel De Hond

‘Blade babe’ Marlou van Rhijn eerste paralympische atlete in wereldwijde Nike-campagne

‘Nike-commercial is podium om mijn sport bekender te maken’

Blade babe Marlou in het spoor van Ronaldo

De Nederlandse ‘Blade Babe’ Marlou van Rhijn (22) speelt als eerste paralympische atlete de hoofdrol in een wereldwijde reclame-campagne van Nike. ‘Als klein meisje was ik al onder de indruk van commercial met Michael Jordan’.

Tekst: MARIEKE DE RUIJTER (AD)

Het is een warme zomeravond in Barcelona. In het schemerige Olympisch Stadion, gelegen op de berg Montjuïc, rennen jonge mensen op kleurige Nikesneakers de stadiontrappen op en af, terwijl ze aanwijzingen roepen in headsets. Een legertje in het zwart geklede Catalanen sleept met kabels, camera’s, grote lampen en witte schermen. Ondertussen wordt druk gediscussieerd welke kleur shirt het beste bij de blauwe atletiekbaan in het stadion past. Het is de set van de nieuwste commercial van Nike waarin de Nederlandse paralympische atlete Marlou van Rhijn de hoofdrol vertolkt. In de kleedkamer van het stadion waar Ellen van Langen in 1992 atletiekgeschiedenis schreef met Olympisch goud op de 800 meter, zit Marlou van Rhijn stralend in een fauteuil. ,,Ik heb Ellen net een berichtje gestuurd dat ik hier nu ben. Het is Olympische heilige grond,” zegt de atlete opgewonden. Het haar zit al in een sportieve staart en de professionele make-up is aangebracht. Als het helemaal donker is, kan het filmen beginnen. De sexy Van Rhijn is met haar krachtige lichaam en aantrekkelijke verschijning een logisch boegbeeld voor het Amerikaanse sportmerk. Het is voor het eerst dat een paralympische atlete in een wereldwijde campagne centraal staat. Eerder schitterden sporters als LeBron James, Cristiano Ronaldo en Maria Sjarapova in spots van het merk. ,,Als klein meisje heb ik vaak gekeken naar de commercials van Nike. Vooral die waarin Michael Jordan vertelt over hoe vaak hij gefaald heeft, maakte op mij veel indruk. Het is onwijs gaaf om daar nu zelf onderdeel van te mogen zijn.

” ‘Blade Babe’ Marlou van Rhijn heeft in haar nog prille carrière alles al gewonnen. Na haar atletiekdebuut in 2010 werd ze binnen 3 jaar Europees, wereld- en paralympisch kampioen op de sprint. Ze vindt het een eer om voor het grootste sportmerk ter wereld in een commercial te schitteren. Maar Van Rhijn, die zonder onderbenen is geboren, vertelt enthousiast dat ze ook hoopt dat de campagne haar sport onder de aandacht brengt. ,,Iedere keer als ik ergens ren op blades, hoop ik dat de sport zichtbaarder wordt. Deze commercial is een podium om het bekender te maken. Ik kan me goed voorstellen dat kinderen denken dat ze iets niet kunnen of dat ouders bang zijn dat een kind iets niet kan, omdat ze een been of arm missen. Door te rennen kan ik laten zien dat veel wel kan. Sterker, dat sporten met een handicap heel hard kan gaan en heel cool is.” De vaak gehoorde kritiek dat er te weinig aandacht is voor paralympische sporten deelt Van Rhijn niet. Haar optreden in de spot van Nike is volgens haar hét bewijs dat paralympische atletiek geen ondergeschoven kindje meer is.

Betaalbaar Binnenkort hoopt Van Rhijn, naast atlete ook student commerciële economie, af te studeren. Haar onderzoek gaat over het betaalbaar maken van blades. ,,Ik zei altijd: ‘Als je een been mist, moet je atletiek gaan doen.’ Maar blades kosten 6000 euro per stuk. Ik dacht, als ik iedereen zeg dat ze aan atletiek moeten doen, is het ook aan mij de taak om de sport toegankelijker te maken.” Het realiseren van blades voor kinderen heeft haar prioriteit. ,,Ik snap dat kinderen blades nu vaak gratis krijgen en dat is goed omdat ze onbetaalbaar zijn. Maar dat moet veranderen en daarom wil ik graag dat een blade als een sportschoen wordt, betaalbaar, zodat iedereen kan sporten.” Een klop op de deur laat weten dat de paralympische sporter van het jaar 2012 en 2013 elders verwacht wordt. Buiten is het inmiddels donker. Het stadion is fantastisch verlicht met gigantische lampen. Producente Melina Matsoukas, die eerder videoclips van Lady Gaga, Beyoncé en Rihanna regisseerde, zit klaar op haar stoel. Van Rhijn trekt haar blades aan en neemt haar startpositie in het midden van de blauwe baan in. ,,Standby please, three, two, one, action!” klinkt het vanaf de zijlijn. Van Rhijn sprint weg voor de eerste take van velen. Ze moet tot diep in de nacht rennen voordat de commercial perfect op de band staat.

Deel deze pagina:

17 weergaven0 opmerkingen

Comentarios


Post: Blog2_Post
bottom of page