top of page
  • Foto van schrijverMichel De Hond

Marc de Hond zoekt ‘meest ontoegankelijke situatie van Nederland’ (en lost ‘m op!)

Het is ‘De Week van de Toegankelijkheid’ en daarom zoekt Marc de ‘Meest Ontoegankelijke Situatie van Nederland’. Niet om de eigenaar voor aap te zetten, maar om deze plek nog dit jaar toegankelijk te maken. Het bedrijf “Thyssenkrupp” is gespecialiseerd in het leveren van toegankelijkheidsoplossingen en zij zullen de plek die via Marc’s Facebookpagina (met behulp van stemmen & een jury) wordt uitgekozen – nog dit jaar toegankelijk maken!



Meer details in onderstaand persbericht:

Krimpen aan den IJssel, 2 oktober 2017

thyssenkrupp steunt Marc de Hond in actie voor toegankelijke gebouwen

Marc de Hond heeft thyssenkrupp Encasa gevraagd hem te helpen bij zijn actie om de toegankelijkheid van gebouwen te verbeteren voor mensen met een beperking. De Hond is bekend als tv-presentator, theatermaker en schrijver en is zelf rolstoelgebruiker. Ter gelegenheid van de Week van de Toegankelijkheid, die vandaag van start gaat, heeft de Hond een actie opgezet om de meest ontoegankelijke situatie van Nederland voor iedereen begaanbaar te maken. Daarvoor heeft hij thyssenkrupp bereid gevonden een Sigma-plateaulift ter waarde van €12.500,- te plaatsen.

In het kader van de zogeheten ‘inclusieve samenleving’ is wettelijk bepaald dat de verplichting van toegankelijke openbare gebouwen geldt vanaf 1 januari 2017, met de aantekening dat van ondernemers wordt verwacht dat zij kleine aanpassingen doorvoeren. Helaas blijken nog lang niet alle gebouwen aan de wet te voldoen. De Hond, die zelf in een rolstoel zit, weet uit ervaring dat veel gebouwen nog lastig toegankelijk zijn. De Hond: “Wat ik tot mijn verbazing constateer, is dat er zelfs nu nog bij het ontwerp van gebouwen helemaal geen rekening is gehouden met de toegankelijkheid voor mensen met een beperking. Neem bijvoorbeeld een nieuw universiteitsgebouw in Amsterdam: dat moet nog geen drie jaar na de bouw voor miljoenen worden verbouwd om alsnog aan de toegankelijkheidseisen te voldoen.”


Om de toegankelijkheid van gebouwen weer een stap dichterbij te brengen, roept de Hond vandaag in een video mensen op om een ontoegankelijke situatie binnen een gebouw te fotograferen. De foto kunnen ze vervolgens met een korte motivatie onder het filmpje op zijn Facebookpagina plaatsen. Deelnemers kunnen bijvoorbeeld een foto insturen van hun muziekvereniging, school, buurthuis, zwembad of kantoorpand, of van een winkel of café waar ze niet of lastig naar binnen komen.

Een jury zal een top 5 van alle inzendingen samenstellen. Vervolgens kan er via Facebook worden gestemd op het gebouw dat volgens het publiek het hardst een aanpassing nodig heeft. thyssenkrupp zal de ‘winnaar’ voorzien van een Sigma-lift: een plateaulift die in gebouwen kan worden geplaatst. Deelnemers kunnen hun foto en motivatie tot 20 oktober op Facebook plaatsen. De Hond benadrukt dat het niet de bedoeling is iemand aan de schandpaal te nagelen. “We zijn al ver gekomen op het gebied van toegankelijkheid. We zijn er nog niet, maar zetten structureel grote stappen. Daar willen we de aandacht op vestigen niet op het negatieve.”

Week van de toegankelijkheid De Week van de Toegankelijkheid wordt al sinds 2000 georganiseerd door Ieder(in), het netwerk voor mensen met een beperking of chronische ziekte. Dit jaar staat de week in het teken van de toegankelijkheid van eetgelegenheden.

Meer informatie over de actie is te vinden op de Facebookpagina’s van Marc de Hond en thyssenkrupp Encasa.

 

Noot voor de pers: Dit persbericht staat ook op pers.tkencasa.nl. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Serge Beckers van Wisse Kommunikatie, via +31 26 4431523 of via serge.beckers@wisse-worldcom.nl. Voor informatie over de voorwaarden voor deelname kunt u contact opnemen met Jeroen Mäkel van thyssenkrupp Encasa, via +31 180 530 831 of via jeroen.maekel@thyssenkrupp.com.

Indien u persberichten over thyssenkrupp op een ander adres wenst te ontvangen of niet meer wenst te ontvangen, dan kunt u dat via een reply op deze mail aangeven.

Over thyssenkrupp Encasa

thyssenkrupp Encasa N.V. is een toonaangevende leverancier van platformliften, trapliften en huisliften. thyssenkrupp Encasa ontwikkelt, ontwerpt en implementeert oplossingen op maat voor haar klanten sinds 1953 en heeft meer dan 60 jaar ervaring op het gebied van trapliften. Het bedrijf is onderdeel van thyssenkrupp AG.

thyssenkrupp, Engineering. Tomorrow. Together. Engineering zit ons in het bloed. Technische toepassingen ontwikkelen, dat is wat we doen. Sterker nog, bij thyssenkrupp denken we in techniek. Of we nu op industriële complexen werken of op kantoor. Waar dan ook ter wereld. Dat betekent dat we constant werken aan nog slimmere, innovatievere oplossingen, voor zowel grote als kleine klanten. Dat doen we al 200 jaar. En als het aan ons ligt, gaan we daar nog minstens 200 jaar mee door. Samen met onze klanten. Want wij kennen hen door en door, zij kennen en vertrouwen ons voor de volle 100%. Ongeacht of ze nou oplossingen zoeken voor hun fabrieken, voor hun werktuigbouwkundige uitdagingen, voor de toenemende verstedelijking of voor mensen die langer thuis moeten blijven wonen: thyssenkrupp investeert in technologische innovaties en maakt de wereld daarmee stukje bij beetje een betere wereld. Dat beloven we u.

Meer informatie is te vinden via www.tkencasa.nl

Deel deze pagina:

15 weergaven0 opmerkingen
Post: Blog2_Post
bottom of page